HURAIAN HADIS SEDEKAH JARIAH
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا مَاتَ
الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ إِلَّا مِنْ
صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ
يَدْعُو لَهُ
Daripada
Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Apabila seseorang itu
meninggal dunia maka terputuslah amalannya kecuali dari tiga perkara,
sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak yang soleh mendoakan
untuknya.[1]
Hadis
ini termasuk di bawah makna ayat 39 surah al-Najm, iaitu bagi
menegaskan bahawa manusia mesti berusaha untuk dirinya. Hadis ini juga
sebagai perincian kepada ayat tersebut supaya manusia melakukan amalan
yang pahalanya tidak terputus selepas meninggal dunia. Rasulullah s.a.w.
menunjukkan tiga bentuk amalan yang menjamin pahala yang terus menerus
diperolehi walaupun setelah meninggal dunia. Tiga perkara ini adalah
amalan seseorang itu sendiri bukan amalan orang lain. Pada asalnya
apabila seseorang itu meninggal dunia, catatan amalan ditutup kecuali
tiga perkara ini sahaja yang pernah dilakukannya semasa masih lagi
hidup. Walaupun orang lain yang beramal dia turut sama memperolehi
ganjaran pahala. Ini kerana, dia mempunyai peranan dalam amalan yang
dilakukan oleh orang lain. Hakikat ini diperjelaskan lagi oleh hadis
yang diriwayatkan oleh Ibn Majah:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي قَتَادَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيْرُ مَا يُخَلِّفُ
الرَّجُلُ مِنْ بَعْدِهِ ثَلَاثٌ وَلَدٌ صَالِحٌ يَدْعُو لَهُ وَصَدَقَةٌ
تَجْرِي يَبْلُغُهُ أَجْرُهَا وَعِلْمٌ يُعْمَلُ بِهِ مِنْ بَعْدِهِ
Daripada
Abu Qatadah katanya Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sebaik-baik perkara
yang ditinggalkan oleh seseorang selepas (setelah meninggal dunia) tiga
perkara: anak soleh yang berdoa untuknya, sedekah yang berkekalan yang
menyampaikan pahalanya kepadanya dan ilmu yang diamalkan selepasnya.” [2]
Perkara
pertama yang disebutkan dalam hadis pertama ialah sedekah jariah iaitu
sedekah yang berterusan dan berkekalan manfaatnya untuk masyarakat umum.
Semasa hidup di dunia si mati melakukan amalan tertentu yang dia tetap
memperolehi pahala walaupun dia telah meninggal dunia seperti mendirikan
masjid, sekolah dan menggali telaga. Begitu juga amalan-amalan lain
yang terus menerus mendatangkan manfaat kepada orang lain seperti
membina hospital, membina jambatan, mewakafkan buku-buku agama dan
sebagainya.
Jika
seseorang itu tidak berkesempatan melakukan kebajikan dalam bentuk
tersebut semasa hidup dan dia mewasiatkan kepada warisnya supaya
mengambil hartanya untuk membina sekolah agama, pusat jagaan anak-anak
yatim dan lain-lain maka ini juga termasuk dalam kategori sedekah
jariah. Dari segi fiqh ia lebih dikenali dengan wasiat iaitu sesuatu
muamalah harta yang berkait dengan kematian seseorang dan berkuatkuasa
dengan meninggalnya orang yang mewasiatkan.
Apa
yang penting si mati mempunyai niat, kehendak dan usaha untuk beramal
soleh. Dalam masalah wasiat, si mati sememangnya mempunyai niat dan niat
itu sendiri merupakan asas kepada amalannya. Harta diwasiat pula
hartanya, maka sewajarnya dia tetap mendapat pahala daripadanya.
Sebaliknya
jika si mati langsung tidak mempunyai kehendak dan niat semasa di dunia
dan tidak pernah berdetak di hati untuk bersedekah lalu dia meninggal
dunia kemudian orang lain bersedekah untuknya maka ini tidak dipanggil
sedekah jariah yang dilakukannya tetapi dilakukan oleh orang lain.
Dengan itu, tidak mungkin dia memperolehi bahagian pahala daripada
sedekah itu.
Tegasnya,
peranan dan penglibatan seseorang dalam apa-apa amalan amatlah penting
dan niat menjadi syarat kepada penerimaan amalan. Bukankah Rasulullah
s.a.w. menegaskan:
إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى
“Sesungguhnya amalan-amalan itu dikira dengan niat dan setiap orang memperolehi apa yang dia niatkan.”[3] (al-Bukhari, no: 1)
Pandangan
ini berasaskan kepada ayat-ayat al-Qur`an yang telah kita bincangkan
sebelum ini iaitu balasan amalan mengikut amalan sendiri dan manusia
hanya memperolehi apa yang diusahakannya. Perkara yang kedua yang
disebutkan oleh hadis ini ialah ilmu yang bermanfaat. Ilmu dipelajari
oleh seseorang kemudian disebarkan dan diajarkan kepada orang lain yang
mendapat faedah duniawi atau ukhrawi. Dengan cara ini, pahala orang yang
mengamalkan ilmu yang diajarkannya juga diperolehinya tanpa
mengurangkan pahala orang yang melakukannya.
Imam Ibn Majah mengemukakan sebuah riwayat:
عَنْ سَهْلِ بْنِ مُعَاذِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ
النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ عَلَّمَ عِلْمًا
فَلَهُ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهِ لَا يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الْعَامِلِ
Daripada
Sahl bin Mu’az bin Anas daripada ayahnya bahawa Rasulullah s.a.w.
bersabda: “Sesiapa yang mengajarkan satu ilmu maka dia memperolehi
ganjaran pahala orang yang mengamalkannya tanpa dikurangkan sedikitpun
pahala orang yang melakukannya.”[4]
Perkara
ketiga yang disebutkan oleh hadis ialah anak si mati yang soleh yang
mendoakan untuknya. Si mati mendidik anaknya dengan didikan Islam dan
akhlak mulia sehingga dia membesar dalam ketaatan kepada Allah dan
berbakti kepada ibu bapanya. Apa yang diajarkan oleh si bapa itulah yang
diamalkan dan menjadi amalan si anak. Ini menyambungkan lagi suratan
amalan si mati. Setiap amalan soleh yang dilakukan anak tetap dikira
sebagai pahala buat ibu bapanya yang mendidiknya. Oleh kerana usaha
mendidik dan membesarkan anaknya, ibu bapa akan terus mendapat pahala
selepas meninggal dunia. Anak
tidak perlu meniatkan apa-apa pahala untuk ibu bapanya kerana amalannya
itu akan dikira sebagai dalam catatannya dan tidak disyariatkan pula
menghadiahkan pahala untuk si mati. Tambahan pula, terdapat hadis yang
menyokong perkara ini:
عَنْ عَائِشَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ وَلَدُ الرَّجُلِ مِنْ كَسْبِه
Diriwayatkan daripada ‘Aishah daripada Rasulullah s.a.w. bahawa baginda bersabda: “Anak seseorang itu termasuk dalam usahanya.”[5]
Kesimpulan
hadis ialah Rasulullah s.a.w. menekankan kepada umatnya supaya memberi
perhatian kepada amalan yang menjamin pahala yang berterusan. Baginda
menyarankan kita supaya berusaha mencari harta supaya dapat bersedekah
dengannya dengan cara terbaik iaitu yang berterusan dan berkekalan.
Baginda juga menggalakkan umatnya menuntut ilmu yang bermanfaat dan
menyebarkannya dalam apa cara sama ada melalui pengajaran, pembinaan
pusat pengajian, penulisan, penerbitan dan lain-lain. Akhir sekali
baginda menggesa umat ini supaya berkahwin dan memperolehi zuriat yang
soleh yang membesar dalam didikan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah.
Disediakan oleh Muhammad Hanief bin Awang Yahaya untuk darulkautsar.net
[1] Hadis Muslim, Kitab al-Wasiyyah, Bab Ma Yalhaq al-Insan Min al-Thawab, Abu Daud, Kitab al-Wasaya, Bab Ma Ja`a Fi al-Sadaqah ‘An al-Mayyit, al-Tirmizi, Kitab: al-Ahkam ‘An Rasulillah s.a.w. Bab Fi al-Waqf.
[2] Ibn Majah, Kitab Muqaddimah, Bab Thawab Mu’allim al-Nas al-Khair.
[3] Al-Bukhari, Bab Kayfa Kana Bad` al-Wahy.
[4] Ibn Majah, Kitab Muqaddimah, Bab Thawab Mu’allim al-Nas al-Khair.
[5] Abu Daud, Kitab al-Buyu’, Bab Fi al-Rajul Ya`kul Min Mal Waladih
Tidak ada komentar:
Posting Komentar