Jumat, 31 Agustus 2012

sedekah jariah pelaburan terbaik

Salam pembaca pemikirkaya.
Sempena bulan Ramadhan yang mulia ini, ada baiknya jika kita dapat meningkatkan lagi amalan memberi dan ibadah sedekah jariah.
Saya percaya ramai di antara kita hari ini begitu teruja dengan pelbagai bentuk produk dan alat pelaburan yang berupaya memberikan pulangan yang menguntungkan sehinggakan ada yang begitu taksub menyertai pelbagai skim cepat kaya!
Tetapi pernahkan kita semua terfikir?
Kesemua keuntungan dan hasil yang kita perolehi itu tidak akan ke mana jika kita tidak tahu merancang dan menguruskannya.
Maksud saya di sini, jika kita gagal merancang pelaburan kita, hasil yang diperolehi tidak akan dapat dikembangkan lagi.
Sudah tentulah lebih ramai di antara kita hari ini yang cenderung untuk ‘reinvest’ atau melabur semula hasil keuntungan mereka bagi mendapatkan pulangan yang lebih baik.
Persoalan saya disini, sudahkan tuan-puan ‘reinvest’ sebahagian daripada pendapatan pelaburan tersebut untuk mendapatkan pulangan terbaik?
Pulangan yang bukan sahaja diperolehi di dunia, bahkan diakhirat juga!
Apabila disebut akhirat, sudah pasti pulangan yang diterima berterusan dan berpanjangan.
Umum mengetahui bahawa bilamana meninggal seorang anak adam itu, maka terputuslah segala-galanya kecuali tiga perkara :
* Doa anak yang soleh
* Amal jariah
* Ilmu yang boleh dimanfaatkan orang lain
Sudahkah kita membuat perancangan dan menyediakan bekalan untuk kehidupan yang kekal abadi di akhirat nanti?
Firman Allah SWT :
Sesungguhnya orang-orang yang bersedekah baik laki-laki maupun perempuan dan meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, niscaya akan dilipat gandakan (pembayarannya) kepada mereka; dan bagi mereka pahala yang banyak. ( Al-Hadid:18)
Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh biji, pada tiap-tiap biji itu pula ditumbuhkan lagi dengan seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui. (Al-Baqarah: 261)

Persoalannya adakah kita yakin dengan pulangan yang dijanjikan Allah SWT (sesuatu yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar).
Adakah kita bersedekah secara terancang atau bila hanya terlintas atau tergerak hati sahaja?
Berapakah peratus pulangan yang dijanjikan Allah SWT?
Jawapannya ialah 70,000 %
MasyaAllah, begitu besar pulangan pelaburan yang dijanjikan jika kita melabur ke jalan Allah, tetapi berapa ramaikah di antara tuan-puan yang telah melaburkan harta untuk tujuan ini?
Justeru itu, saya amat menyarankan agar dapat kita membuat perancangan pelaburan kita bukan sekadar untuk keuntungan dunia tetapi biarlah kedua-duanya sekali iaitu di dunia dan di akhirat.
Sesungguhnya pulangan pelaburan akhirat adalah lebih besar dan berkekalan.
Wallahu’alam.
Salam kekayaan,

Tidak ada komentar:

Posting Komentar