Jumat, 31 Agustus 2012

pahala sedekah jariah


PAHALA BERKEKALAN SEDEKAH JARIAH

Oleh Mohd Fadly Samsudin 2010/05/14
DALAM menempuh kehidupan dunia, kita begitu ghairah memburu kejayaan dan kekayaan. Usaha meningkatkan taraf ekonomi diri itu memang dituntut namun persoalannya, ramai yang terlalu ‘berkira’, materialistik dan mementingkan diri sendiri tanpa mengambil kira kesusahan orang lain.
BINA MASJID...wakaf dikira sebagai amal ibadat yang pahalanya  akan  dinikmati secara berterusan walaupun seseorang itu sudah  meninggal dunia. - Gambar hiasan
BINA MASJID…wakaf dikira sebagai amal ibadat yang pahalanya akan dinikmati secara berterusan walaupun seseorang itu sudah meninggal dunia. – Gambar hiasan
// sebelum -  selepas
BESAR MANFAAT....pemilikan harta seperti tanah yang luas boleh  diwakafkan untuk dijadikan  kawasan perkuburan. - Gambar hiasan KEPENTINGAN BERSAMA...anak yatim adalah golongan asnaf yang  mendapat manfaat besar terhadap pemilikan harta wakaf. - Gambar hiasan

BESAR MANFAAT….pemilikan harta seperti tanah yang luas boleh diwakafkan untuk dijadikan kawasan perkuburan. – Gambar hiasan
Menerima amat mudah tetapi bagaimana untuk memberi terutama sesuatu benda yang kita sayang.
Untuk menginfakkan harta atau mewakafkan harta benda, ganjarannya amat besar tetapi berapa ramai yang sanggup melakukan amalan mulia itu.
Kebanyakan kita apabila memberikan sesuatu mereka mahukan balasan atau imbuhan tetapi dalam Islam, pahala atau sahamnya hanya diterima di akhirat kelak.
Memang sukar untuk menerima sesuatu yang tidak nampak tetapi jika mereka percaya bahawa pemberian mereka sama ada harta atau wakaf itu akan berkekalan, pasti mereka sanggup melakukannya.
Jadi, salah satu usaha umat Islam untuk terus berbakti kepada sesiapa saja melalui ibadah wakaf.
Ibadah wakaf menuntut ‘kerelaan’ individu atau keluarga untuk memindahkan harta milik mereka kepada pihak lain yang dilihat sumbangan besar di sisi syariat.
Firman Allah yang bermaksud: “Kamu sekali-kali tidak akan mencapai kebaikan (yang sempurna) sehingga kamu menafkahkan sebahagian harta yang kamu sayangi. Dan apa sahaja yang kamu nafkahkan, maka sesungguhnya Allah mengetahuinya” (Surah Ali-Imran ayat 92).
Menerusi wakaf, umat Islam dapat menjalankan perintah Allah dengan memindahkan sebahagian kecil harta kesayangannya itu kepada orang lain.
Wakaf adalah salah satu cabang undang-undang Islam yang amat penting kerana ia mempunyai pertalian antara hubungan manusia dengan Allah dan hubungan manusia sesama manusia.
Wakaf bermula sejak zaman sebelum Rasulullah. Ia adalah amalan yang dituntut kerana ia memainkan peranan penting mengatasi masalah kemiskinan.
Ia termasuk dalam kategori sedekah jariah yang membolehkan seseorang seseorang memperoleh pahala secara ‘berkekalan’ selagi ia terus dimanfaatkan penerima wakaf.
Dalam hadis Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Apabila mati anak Adam, maka terputuslah segala amalannya, melainkan ada tiga perkara (yang tidak terputus); iaitu sedekah jariah, ilmu yang memberi manfaat dengannya dan anak yang salih yang sentiasa mendoakan ibu bapanya”. (Hadis riwayat Muslim).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar