Jumat, 31 Agustus 2012

sedekah dan amal

Sedekah dan amal, mana satu jariah?


















Sedekah dan amal, mana satu jariah?




Salam kehidupan kepada pembaca sekalian…


Sedekah...


Apabila kita berjalan dan kita sedekahkan duit, ia dikira sedekah. apabila kita memberi sedekah kepada orang miskin ia satu sedekah.


Amal atau amalan.....


Perbuatan, perkara kebaikan yang kita lakukan. Perbuatan baik seperti bantu membantu dan melakukan zikir harian, solat, serta melaksanakan kewajipan, ia adalah amal kebaiakan yang kita lakukan. Sedekah juga adalah satu amal baik.


apakah itu Jariah?


sedekah jariah, atau amal jariah.. jariah adalah perkara yang didapati apabila amalan itu berterusan. Sebagai contoh, kita membeli rumah, dan rumah itu kita jadikan sebagai surau. maka ia dikira jariah, kerana pada setiap kali orang beribadah disitu, pahala sahamnya akan pergi kepada kita.


namun jika kita membina rumah, lalu kita jadikan rumah itu sebagai pusat hiburan tari menari, maka esok lusa apabila kita di kubur, kita juga akan menari.


Apabila anak adam meninggal dunia, maka putuslah semua amalnya kecuali tiga perkara, sedekah jariah(sedekah yang berkekalan), ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakan dirinya – H.R Abu Daud, Muslim dan Ahmad


Yang dikatakan sedekah jariah itu adalah, walaupun dia telah meninggal dunia 500 tahun yang lepas, namun pahalanya tetap sampai kepadanya setiap hari.


Katakanlah, artikel ini berkesan dan ada diantara pembaca menjadi anak soleh dan membuat amal jariah, maka apabila selang beberapa hari penulis ini meninggal dunia, walaupun telah tiada namun ganjaran pahala yang dilakukan oleh mereka itu juga dapat pada penulis.


Doa kepada ibu bapa
Anak yang soleh itu, bukanlah bererti anak yang mempunyai degree, atau sijil, atau pangkat, kecerdikkan dan sebagainya. Namun anak yang soleh itu adalah anak yang mendoakan kedua ibubapanya. Tentunya kebanyakan dari kita menginginkan anak yang berposisi tinggi, memberi ibubapanya duit setiap bulan pada gajinya. namun bukankah lebih baik merasai nilai kekeluargaan? jika setiap hari lima kali seorang anak itu mendoakan ibubapanya, maka sejahteralah keluarga itu denganrahmat Allah..
Ada anak yang berkata,


saya tidak pernah menyakiti ibu bapa saya yang telah mati itu, saya tidak menyipak batu nisannya, dan saya tidak pernah berak dan kencing di atas kuburnya
inilah jawapan anak yang tidak faham, tidak punyai didikan agama. Kefahaman yang jauh dari agama Islam.


semoga sedikit sebanyak membantu anda meyakinkan diri untuk lebih beribadah.
Salam amal 

yuk sedekah

Tangan Dikembalikan Ganjaran Sedekah

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.
Pada suatu hari, seorang penggemis berkunjung dari rumah ke rumah untuk mendapatkan sesuap makanan untuk mengisi perutnya. Akhirnya dia sampai ke sebuah istana yang sudah tentunya mempunyai limpahan makanan yang enak-enak.
Pengemis itu memberi salam, lantas dijawab oleh seorang gadis dengan suara yang lemah-lembut. Dari perhiasan dan tertib pakaiannya, jelaslah kepada pengemis tersebut bahawa gadis itu bukanlah sembarangan orang, malah dialah puteri raja pada ketika itu.
ayo-bersedekah2
Pengemis itu pasrah kepada Allah Taala. Lantas dia meminta sedikit makanan daripada puteri tersebut. Puteri tersebut terus menuju ke dapur istana dan mengambil roti yang baru sahaja dikeluarkan dari pemanasnya. Alangkah mulianya hati puteri tersebut, berbeza dengan sikap ayahnya yang apabila nampak sahaja kejadian itu lantas memotong tangan anaknya tanpa merasa belas kasihan.
Akibat dari peristiwa itu, puteri tersebut telah dihalau dari istana. Namun tiada rasa sedikit kesal dihatinya, malahan kini dia berasa sangat bebas. Namun begitu kehidupannya pula dalam serba kekurangan. Kini puteri itu pula yang terpaksa mengemis untuk mendapatkan makanan dari orang lain.
Kebetulan pada hari itu dia telah mengunjungi rumah kepunyaan wanita yang pernah mengemis di istananya pada suatu ketika dahulu.
Pada mulanya wanita tersebut tidak dapat mengenali puteri itu kerana pakaian dan mukanya yang tidak terurus. Wanita tersebut mempelawa puteri itu masuk ke dalam rumahnya lalu diberikan pakaian yang bersih pada puteri tersebut dan diajak untuk tinggal bersamanya.
Dalam tempoh itulah wanita tersebut dapat mengenali wajah puteri itu dengan lebih jelas. Dia amat menghargai akan pertolongan yang telah puteri itu berikan sewaktu ia di himpit kesusahan. Kini wanita itu berhajat dengan menyatakan hasratnya untuk mengahwinkan anaknya dengan anak lelakinya.
yuk-sedekah1
Setelah selamat diijabkabilkan, tibalah masanya untuk kedua-dua mempelai makan bersama pada malam pertama mereka. Demi tidak mahu mengecewakan suaminya kerana kecacatan yang dialaminya, puteri tersebut telah menggunakan tangan kirinya untuk menyuap makanan ke dalam mulut suaminya. Lalu perbuatannya itu ditegur oleh suaminya. Puteri cuba memberikan pelbagai alasan agar tidak menampakkan sebarang kekurangan didepan suaminya.
Pada saat itulah munculnya satu suara yang menyeru puteri tersebut untuk mengeluarkan tangan kanannya kerana Allah Taala telah memberikannya semula tangannya sebagai balasan kepada sifat pemurahnya suatu ketika dahulu.
Alangkah gembiranya puteri itu yang telah mendapat dua hadiah amat berharga daripada Allah Taala. Begitulah besar dan tingginya martabat orang-orang yang suka bersedekah di jalanNYA akan mendapat kebaikan yang setimpal atas perbuatannya kelak.
Sumber: Kisah teladan: Bahagian 9. Siri Sebaik-Baik Wanita Di Alam Semesta

anak cucu nabi adam

Subhanallah wal hamdulillah atas segala nikmat kurniaan Allah kepada kita hambaNya yang tiada upaya ini..
La haula wala quwwata illa billah..

Ya Allah Ya Wadud..Ya Allah Ya Rahman Ya Allah Ya Rahim..



Dalam satu hadith Rasulullah SAW, baginda bersabda

"Setelah meninggalnya anak adam,maka terputuslah segala amalan dan perbuatan baik melainkan tiga perkara iaitu 1) Sedekah Jariah, 2) Ilmu yang bermanfaat, 3)Doa anak2 yang soleh"

Bila dilihat hadith ini, terasa peralihan ke alam baru ini, masih sangat jauh persediaannya.

Kebiasaan manusia, bila akan menghadapi peperiksaan, menghadapi interview, menghadapi presentation atau menghdapai kehidupan baru sangat terasa takutnya dan seperti biasa persediaan yang dibuat amat rapi

Ada yang sampai tidak tidur malam, ada yang makan pun ala kadar sahaja, tak boleh buat apa2 melainkan hanya menumpu kepada persediaan untuk menghadapi perkara2 penting dalam liku kehidupan

Tetapi pernah kah kita terfikir mengenai persediaan kita untuk menjejak alam selepas alam dunia ini, iaitu alam barzakh dan alam akhirat kelak

Mendengar pengisian dari umi sabariah mengenai hadith ini..

Bila bercakap soal sedekah jariah, mungkin hanya "duit" atau "wang" yang terbayang di fikiran kita, tetapi sedekah ini luas maksudnya 'sesuatu yang kita beri yang kita korbankan' demi keberlangsungan sesuatu.

Seperti masa, perasaan, idea, pandangan, barang2 keperluan atau barang harian dal pelbagai lagi yang boleh kita niatkan untuk bersedekah..

Sedekah jariah ini juga sesuatu yang kita beri atau keluarkan tetapi ia bermanfaat dan berterusan untuk untuk sepanjang zaman atau masa

Jadi buat sahabat2 yang berusaha membantu dakwah islam dan perjuangan islam, niatkanlah setiap langkah perjalanan, setiap masa yang diberikan, setiap tenaga yang disumbangkan, setiap pandangan, pengisian dan kata2 yang diucapkan, setiap pergerakan tangan

Segala semua perbuatan kita diniatkan untuk sedekah jariah, Insyaallah
Sedekah yang berpanjangan dan bermanfaat untuk kesinambungan umat islam kelak ini

Semoga segala sedekah yang kita niatkan boleh menjadi penerus amalan kebaikan kita bila saat kematiaan itu menjelma kelak
.Insyaallah
Bila sebut ilmu bermanfaat pula
Jangan kita sia2 kan ilmu yang kita peroleh, ilmu yang kita pelajari \
atau ilmu2 yang kita peroleh semasa mendengar tazkirah, ceramah, nasihat,melalui perbualan bersama rakan2 atau pengisian di televisyen di radio

Ilmu2 yang kita perolehi itu perlu disampaikan perlu dimanfaatkan serta perlu dipanjangkan

Moga2 setiap perkataan ilmu yang kita kongsikan itu boleh menjadi penerus amalan kita bila tiba saat Allah menjemput kita

Doa anak2 yang soleh pula,
Bagi yang sudah berbaitul muslim serta mempunyai cahaya mata
Teruslah mendidik anak2 agar ia menjadi anak2 yang sentiasa mendoakan kita kelak sentiasa taat suruhan Allah SWT serta menjadi anak2 penyejuk mata kelak

Di usia kecil mereka, lorongkan mereka ke jalan yang soleh dan solehah ke arah hafiz-hafizah agar di akhirat kelak boleh mereka menarik kita bersama ke syurga Allah SWT

Sungguh panjang lebar umi saba menerangkan mengani hadith ini

Hati ini puas..alhamdulillah
Bila pengisian atau butir2 pengisian itu lahir dari hati, lahir dari jatidiri yang aqidahnya kukuh, yang perjuangan islam nya jelas, sungguh ia amat memberi kesan

Moga segala ilmu ini bermanfaat
Wallahualam

sedekah jariah 2

HURAIAN HADIS SEDEKAH JARIAH (2)




Kefahaman tentang sedekah jariah itu bukan setakat dengan harta benda tetapi termasuk menunjukkan jalan hidayat dan ilmu yang berguna yang diajarkan kepada orang lain. Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَفْضَلُ الصَّدَقَةِ أَنْ يَتَعَلَّمَ الْمَرْءُ الْمُسْلِمُ عِلْمًا ثُمَّ يُعَلِّمَهُ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ

Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sebaik-baik sedekah ialah seseorang muslim itu mempelajari satu ilmu kemudian mengajarkannya kepada saudaranya yang muslim.[1]

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَحَثَّ عَلَيْهِ فَقَالَ رَجُلٌ عِنْدِي كَذَا وَكَذَا قَالَ فَمَا بَقِيَ فِي الْمَجْلِسِ رَجُلٌ إِلَّا تَصَدَّقَ عَلَيْهِ بِمَا قَلَّ أَوْ كَثُرَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ اسْتَنَّ خَيْرًا فَاسْتُنَّ بِهِ كَانَ لَهُ أَجْرُهُ كَامِلًا وَمِنْ أُجُورِ مَنْ اسْتَنَّ بِهِ وَلَا يَنْقُصُ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئًا وَمَنْ اسْتَنَّ سُنَّةً سَيِّئَةً فَاسْتُنَّ بِهِ فَعَلَيْهِ وِزْرُهُ كَامِلًا وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِي اسْتَنَّ بِهِ وَلَا يَنْقُصُ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْئًا

Daripada Abu Hurairah katanya seorang lelaki telah datang menemui Rasulullah s.a.w. lalu baginda menggalakkan para sahabat supaya bersedekah kepada lelaki itu. Lalu seorang lelaki berkata saya mempunyai sekian banyak harta. Abu Hurairah menyebutkan lagi, tidak ada seorang lelaki pun dalam majlis melainkan bersedekah kepada lelaki itu, dengan banyak ataupun sedikit. Melihatkan keadaan begini Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa merintis kepada kebaikan lalu diikuti oleh orang lain, maka dia memperolehi pahalanya dengan sempurna dan pahala orang-orang yang menurutinya tanpa mengurangkan pahala-pahala mereka dan sesiapa yang merintis kepada kejahatan lalu diikuti maka dia menanggung dosanya dengan sepenuhnya dan dosa-dosa mereka yang mengikutinya tanpa dikurangi dosa mereka itu sedikitpun.” [2]

عَنْ أَنَس بْن مَالِك، عَنْ رَسُول اللَّه صَلى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَمْ؛ أَنَّهُ قَالَ: أيّما داعٍ دعا إِلَى ضَلالةٍ فاتبع، فإنَّ لَهُ مثلَ أوزارِ من اتّبعه ولا يَنقُصُ ِمن أوزارهم شَيْئاً. وأيّما داعٍ دعا إِلَى هُدى فاتُّبِعَ، فإنّ لَهُ مثلَ أجورِ مَنْ اتَّبَعَهُ، ولا يَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ أُجُوْرِهمْ شَيْئاً.

Daripada Anas bin Malik daripada Rasulullah s.a.w. bahawa baginda telah bersabda: “Mana-mana penyeru kepada kesesatan lalu ia diikuti maka dia memperolehi dosa seperti dosa-dosa sekalian orang yang mengikutinya tanpa kurang sedikitpun daripada dosa-dosa mereka. Mana-mana penyeru kepada petunjuk lalu ia diikuti maka dia memperolehi pahala seperti pahala-pahala sekalian orang yang mengikutinya tanpa kurang sedikitpun daripada pahala-pahala mereka.[3]

عَنْ كَثِيرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ أَحْيَا سُنَّةً مِنْ سُنَّتِي قَدْ أُمِيتَتْ بَعْدِي فَإِنَّ لَهُ مِنْ الْأَجْرِ مِثْلَ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ النَّاسِ لَا يَنْقُصُ مِنْ أُجُورِ النَّاسِ شَيْئًا وَمَنْ ابْتَدَعَ بِدْعَةً لَا يَرْضَاهَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ فَإِنَّ عَلَيْهِ مِثْلَ إِثْمِ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ النَّاسِ لَا يَنْقُصُ مِنْ آثَامِ النَّاسِ شَيْئًا

Daripada Kathir bin Abdullah daripada bapanya daripada datuknya katanya saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang menghidupkan salah satu sunnahku yang telah dimatikan selepasku, maka dia memperolehi ganjaran seperti orang yang beramal dengannya tanpa kurang sedikitpun daripada amalan mereka. Sesiapa yang mengadakan bid’ah yang tidak diredhai Allah dan Rasul-Nya maka dia menanggung dosa seperti dosa orang yang mengamalkannya tanpa kurang sedikitpun amalan mereka.[4]

Daripada hadis-hadis atas, dapat kita mengambil pengajaran bahawa kita mestilah mengutamakan amalan-amalan yang menjamin pahala yang berterusan kepada kita walaupun kita telah meninggal dunia. Dengan amalan sebegini tidak perlu mengharapkan sebarang kiriman pahala yang tidak pasti kedudukannya sama ada sampai pahalanya kepada si mati atau tidak.

Amalan yang menjamin pahala yang berterusan mempunyai nilai yang istimewa kerana ia mendatangkan faedah dan manfaat yang berpanjangan kepada masyarakat. Kesan baik daripadanya ialah amalan itu tetap dikenang oleh sesiapa sahaja yang mendapat manfaat daripada harta yang diwakafkan. Hal yang sama juga ada pada ilmu yang berguna yang dapat memandu masyarakat ke arah kehidupan yang bahagia dan sejahtera.[5]

Untuk mewakafkan harta tidak semestinya seseorang itu kaya dan mempunyai harta yang bertimbun dan tanah yang beratus ekar. Seringgit yang dibelanjakan untuk mendirikan masjid atau pusat ilmu amat bermakna dengan syarat ia diberikan dengan penuh keikhlasan. Alangkah besarnya kurniaan Allah seperti yang difirmankan-Nya:

مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai: seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnian-Nya) lagi Maha Mengetahui. (al-Baqarah: 261)

لِمِثْلِ هَذَا فَلْيَعْمَلِ الْعَامِلُون

Untuk memperoleh (kejayaan) yang seperti inilah hendaknya orang-orang yang beramal melakukan amal usahanya dengan bersungguh-sungguh (di dunia). (al-Saffat: 61)



Disediakan oleh Muhammad Hanief bin Awang Yahaya untuk www.darulkautsar.net

badah wakaf dalam al-hadis


Badah Wakaf Dalam Al-Hadis

PDFCetakEmail
Selain didasarkan kepada ayat-ayat Al-Qur’an, sumber rujukan hukum yang dijadikan sebagai landasan pelaksanaan ibadah wakaf oleh masyarakat Islam ialah Sunnah atau Hadis Muhammad Rasulullah saw. Secara umum yang dimaksud dengan as-Sunnah atau al-Hadis adalah semua perkataan/ucapan, perbuatan, sikap dan termasuk diamnya Rasulullah Muhammad saw.
As-Sunnah atau al-hadis yang selalu dijadikan para ahli fikih sebagai dasar hukum ibadah wakaf antara lain hadis-hadis seperti dijelaskan di bawah ini.
Hadis Pertama
Hadis yang selalu dijadikan oleh ahli fiqih sebagai landasan hukum wakaf adalah hadis yang merupakan jawaban Nabi Muhammad s.a.w. ketika Umar bertanya tentang tanah yang dimilikinya di Khaibar. Hadis tersebut maknanya sebagai berikut:
“Dari Ibnu Umar r.a. Berkata, bahawa sahabat Umar r.a. memperoleh sebidang tanah di Khaibar, kemudian menghadap kepada Rasulullah untuk mohon petunjuk. Umar berkata: Ya Rasulullah, saya mendapatkan sebidang tanah di Khaibar, saya belum pernah mendapatkan harta sebaik itu, maka apakah yang engkau perintahkan kepadaku? Rasulullah menjawab: Bila kamu suka, kamu tahan (pokoknya) tanah itu, dan kamu sedekahkan (hasilnya). Kemudian Umar melakukan sedekah, tidak dijual, tidak dihibahkan dan tidak pula diwariskan. Berkata Ibnu Umar: Umar menyedekahkan hasilnya kepada orang-orang fakir, kaum kerabat, hamba sahaya, sabilillah, ibnu sabil dan tamu. Dan tidak mengapa atau tidak dilarang bagi yang meguasai tanah wakaf itu (pengurusnya) makan dari hasilnya dengan cara baik (sepantasnya) atau makan dengan tidak bermaksud menumpuk harta”(Muslim, No.1000, Al-Bukhari, No. 2737)
Kata-kata ”kamu tahan tanah itu, dan kamu sedekahkan hasilnya” dalam hadis tersebut difahamkan oleh para ahli fiqih sebagai wakaf. Apalagi kemudian Umar menindaklanjuti arahan Rasulullah tersebut dengan cara menyedekahkan hasilnya dan tidak menjual, tidak menghibahkan dan tidak pula mewariskan tanah tersebut.
Hadis Kedua
Hadis lain yang lazim dijadikan sebagai dasar hukum wakaf adalah hadis yang artinya sebagai berikut: “Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Apabila seseorang meninggal dunia, maka putuslah amalnya kecuali tiga. Iaitu sedekah jariah, ilmu yang diambil manfaatnya, dan anak yang saleh yang mendoakannya” (Muslim, No.1001).
Seperti dipetik Ahmad Azhar Basyir (1987: 7), Al-Kahlani mengemukakan bahawa  Sedekah jariah dalam hadis tersebut ditafsirkan sebagai wakaf karena para ulama menempatkan hadis tersebut dalam bab wakaf, oleh karena itu para ulama menafsirkan sedekah jariah dengan wakaf. Selain itu dari segi makna, sedekah jariah adalah sedekah yang manfaatnya terus menerus mengalir tanpa henti. Dari ibadah sosial yang ada dalam Islam (zakat, infaq, sedekah dan wakaf serta yang lainnya) yang memberikan manfat secara berterusan adalah wakaf, karena harta wakaf tidak boleh habis, yang digunakan adalah hasil atau manfaatnya. Oleh karena itu sepanjang harta wakaf tersebut memiliki hasil dan bermanfaat, maka orang yang bersedekah (wakaf) memberi imbalan pahala yang tidak pernah berhenti. Pahala wakaf itu mengalir bagaikan air sungai tidak pernah berhenti.

Hadis Ketiga
Hadis ketiga yang selalu dijadikan sebagai landasan hukum pelaksanaan ibadah wakaf ialah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, yang artinya sebagai berikut: Dia berkata, bahwa Rasulullah bersabda; Barang siapa menahan (ihtibasa) seekor kuda  untuk keperluan kebaikan di jalan Allah dengan iman dan mengharapkan pahala dari Allah, maka semua badan kuda itu bersama dengan kotorannya akan ditimbang sebagai amal kebajikan di hari akhirat (Diriwayatkan Abu Hurairah).
Kata-kata ihtibasa yang berarti “menahan” dalam hadis tersebut dimaknai oleh para ahli fikih dengan wakaf. Hadis ini juga dijadikan oleh para ahli fikih sebagai landasan hukum dibolehkannya berwakaf dengan objek wakaf atas benda selain tanah, yaitu barang-barang bergerak seperti kenderaan, buku-buku, bahkan dalam bentuk uang (wakaf uang).
Hadis Keempat
Selain ketiga hadis di atas, hadis lain yang lazim dipergunakan sebagai dasar hukum pelaksanaan ibadah wakaf ialah hadis dari Utsman, yang artinya: Sesungguhnya Nabi telah datang ke Madinah, disana tidak ada air yang baik untuk diminum kecuali sumur Rahmat. Nabi berkata: “Barang siapa membeli sumur Rahmat dan menjadikan timbanya bersama-sama dengan timba kaum muslimin, maka ia akan masuk surga”. Kemudian Utsman berkata: Kemudian saya membelinya dengan hartaku Sendiri (Nailul Authar, 25)
Kalimat “membeli sumur Rahmat” dalam hadis tersebut difahamkan sebagai ibadah wakaf, sedangkan kata “menjadikan timbanya bersama-sama dengan timba kaum muslimin” dimaknai bahwa harta wakaf itu memberi manfaat kepada orang banyak, dengan kata lain berguna untuk kemaslahatan umum.
Hadis Kelima
Hadis lain yang selalu dijadikan sebagai dasar hukum wakaf adalah hadis dari Anas bahwa Abu Thalhah berkata; Ya Rasulullah sesungguhnya Allah telah berfirman: Kamu sekali-kali tidak akan sampai kepada kebaikan sebelum kamu menafkahkan sebahagian dari harta yang kamu cintai. Sesungguhnya harta yang paling saya senangi ialah kebun di Baihura! Harta itu kujadikan sedekah untuk Allah. Tempatkanlah ya Rasulullah menurut apa yang telah ditunjukkan Allah kepada Anda. Rasulullah bersabda: Bakh! Bakh! Itu harta yang menguntungkan. Aku telah mendengar dan aku telah ditunjukkan untuk kau sedekahkan harta itu kepada famili terdekat. Abu Thalhah berkata: saya akan melaksanakan ya Rasulullah. Kemudian Abu Thalhah membagi-bagikan hartanya itu kepada keluarganya dan keponakannya” (Muttafaqun alaih) .
Kata “sedekahkan harta itu kepada famili terdekat” dapat dimaknai bahwa yang diberikan adalah hasil dari kebun yang disedekahkan (diwakafkan) itu, sebab kemudian Abu Thalhah membagi-bagikannya kepada kaum kerabatnya. Hadis ini juga dijadikan oleh para ahli fikih sebagai dasar dibolehkannya wakaf untuk kepentingan keluarga.
Itulah beberapa hadis Rasulullah saw yang dapat dijadikan sebagai landas hukum pelaksanaan ibadah wakaf.  Dengan uraian ini, mudah-mudahan dapat mendorong kaum muslimin untuk bergiat mengamalkan iabadah wakaf, utama sekali dalam rangka memperoleh amalan yang tidak terputus walaupun sudah meninggal dunia. Apalagi sekarang ini melaksanakan ibadah wakaf bukan merupakan hal yang sulit, terutama sekali dengan dibukanya peluang untuk berwakaf dalam bentuk uang oleh beberapa pengelola wakaf uang.
Pengelola wakaf yang menerima wakaf dalam bentuk uang sekarang ini antara lain Badan Wakaf Indonesia (BWI) di Jakarta. Sedangkan untuk Sumatera Utara difasilitasi oleh Gerakan Wakaf Uang Himpinan Nazhir Wakaf Indonesia dan juga oleh Gerakan Wakaf Tunai Muhammadiyah Sumatera Utara yang dikelola oleh Pimpinan Wilayah  Muhammadiyah Sumatera Utara. Selamat berwakaf.---
Penulis adalah Dosen UMSU, peserta Program PhD ISDEV-USM dan Anggota PWM-SU.-

sedekah jariah

Sedekah Jariah



Semalam seorang anak kecil menghampiriku..
Tatkala aku menanti isteri di sebuah restoran..
Katanya dia dari Pusat Taffiz di utara Tanahair..
Dengan muka bersih serta senyuman dan ucapan salam..
Meminta derma buat Pusat Taffiz mereka yang uzur dan perlukan pembaikan..
Lantas ku hulurkan sedekah ku yang seadanya dan semampuku..
Tanpa aku bertanya lebih dan aku memahaminya..
Kerana sekian kalinya mereka di usia muda terpaksa meminta dari khalayak ramai..
Agar mereka dapat meneruskan perjuangan ke Jalan Yang Lurus dan diredhai Allah..
Kemanakah berbillion duit zakat saban tahun dikutip dari rakyat..
Mengapakah mereka yang berjuang ke Jalan Allah perlu berjuang sendirian?
Persoalan itu asyik membelenggu diri sehingga kini..
Hanya doa dan sedekah jariah yang sedikit ini jua terdaya ku lakukan..
 PUISI BUAT YANG MENGERTI

Senyum adalah sedekah..
Sedekah tanpa wang dan harta...
Bermesra adalah juga sedekah...
Silatur Rahim juga sedekah..

tanpa menginfakkan harta benda..

Ia boleh membawa persaudaraan.. 

dan kasih sayang sesama manusia..

Bertolak ansur juga disukai Allah..

Berlaku di dalam pergaulan orang sangat suka..

Ia boleh menghilangkan perbalahan di dalam pergaulan manusia..

Orang senang, orang suka, orang akan mesra..

Berlebih kurang orang sangat suka..

Orang suka berkawan, orang suka bermesra, orang suka dengar cerita..

Di dalam kehidupan sangat diperlukan oleh sesiapa juga..

Agar orang sayang dengan kita..

Bertegur sapa, beramah mesra, tanya-bertanya orang suka..

Orang senang dan suka dengan kita..

Orang ingin berkenal dan berjumpa dengan kita..

Di masa perantauan, di tempat orang... 

orang senang menerima kita sebagai tetamu mereka..

Di mana pergi ringan tulang, mudah menolong orang, orang suka..

Orang suka bergaul dengan kita.. 

boleh jadi juga suka berkawan dengan kita..

Mudah dan senang orang mengajak ke rumahnya menjadi tetamunya..

Sifat-sifat tadi kalau dibawa ke mana-mana orang suka...
Ia kita jadikan sebagai budaya di dalam kehidupan kita..

Ke mana sahaja kita pergi... 

mudah dapat kawan dan kenalan..

Semua sifat-sifat tadi adalah harta manusia di dalam kehidupan mereka.



Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 195

Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil) dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 215

Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): Apakah yang akan mereka belanjakan (dan kepada siapakah)? Katakanlah: Apa jua harta benda (yang halal) yang kamu belanjakan maka berikanlah kepada: Kedua ibu bapa dan kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang-orang yang terlantar dalam perjalanan dan (ingatlah), apa jua yang kamu buat dari jenis-jenis kebaikan, maka sesungguhnya Allah sentiasa mengetahuiNya (dan akan membalas dengan sebaik-baiknya).

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 245

Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya? Dan (ingatlah), Allah jualah Yang menyempit dan Yang meluaskan (pemberian rezeki) dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 254

Wahai orang-orang yang beriman! Sebarkanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepada kamu, sebelum tibanya hari (kiamat) yang tidak ada jual beli padanya dan tidak ada kawan teman (yang memberi manfaat), serta tidak ada pula pertolongan syafaat dan orang-orang kafir, mereka itulah orang-orang yang zalim.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 261
Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 262

Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan (agama) Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan itu dengan perkataan membangkit-bangkit (pemberiannya) dan tidak pula menyinggung atau menyakiti (pihak yang diberi), mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 263

(Menolak peminta-peminta sedekah) dengan perkataan yang baik dan memaafkan (kesilapan mereka) adalah lebih baik daripada sedekah (pemberian) yang diiringi (dengan perbuatan atau perkataan yang) menyakitkan hati dan (ingatlah), Allah Maha Kaya, lagi Maha Penyabar.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 264

Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan membangkit-bangkit dan (kelakuan yang) menyakiti, seperti (rosaknya pahala amal sedekah) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia (riak) dan dia pula tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat. Maka bandingan orang itu ialah seperti batu licin yang ada tanah di atasnya, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu ditinggalkannya bersih licin (tidak bertanah lagi). (Demikianlah juga halnya orang-orang yang kafir dan riak itu) mereka tidak akan mendapat sesuatu (pahala) pun dari apa yang mereka usahakan dan (ingatlah), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang kafir.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 265

Dan bandingan orang-orang yang membelanjakan hartanya kerana mencari keredaan Allah dan kerana meneguhkan (iman dan perasaan ikhlas) yang timbul dari jiwa mereka, adalah seperti sebuah kebun di tempat yang tinggi, yang ditimpa hujan lebat, lalu mengeluarkan hasilnya dua kali ganda. Kalau ia tidak ditimpa hujan lebat maka hujan renyai-renyai pun (cukup untuk menyiraminya) dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan apa yang kamu lakukan.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 267

Wahai orang-orang yang beriman! Belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu yang baik-baik dan sebahagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu dan janganlah kamu sengaja memilih yang buruk daripadanya (lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat), padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil yang buruk itu (kalau diberikan kepada kamu), kecuali dengan memejamkan mata padanya dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa Terpuji.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 268

Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma) dan dia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 271

Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang baik) dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 272

Tidaklah engkau diwajibkan (wahai Muhammad) menjadiKan mereka (yang kafir) mendapat petunjuk (kerana kewajipanmu hanya menyampaikan petunjuk), akan tetapi Allah jualah yang memberi petunjuk (dengan memberi taufik) kepada sesiapa yang dikehendakinya (menurut undang-undang peraturanNya) dan apa jua harta yang halal yang kamu belanjakan (pada jalan Allah) maka (faedahnya dan pahalanya) adalah untuk diri kamu sendiri dan kamu pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana menuntut keredaan Allah dan apa jua yang kamu dermakan dari harta yang halal, akan disempurnakan (balasan pahalanya) kepada kamu dan (balasan baik) kamu (itu pula) tidak dikurangkan.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 273

Pemberian sedekah itu) ialah bagi orang-orang fakir miskin yang telah menentukan dirinya (dengan menjalankan khidmat atau berjuang) pada jalan Allah (membela Islam), yang tidak berupaya mengembara di muka bumi (untuk berniaga dan sebagainya); mereka itu disangka: Orang kaya oleh orang yang tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri daripada meminta-minta. Engkau kenal mereka dengan (melihat) sifat-sifat dan keadaan masing-masing, mereka tidak meminta kepada orang ramai dengan mendesak-desak dan (ketahuilah), apa jua yang kamu belanjakan dari harta yang halal maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahuinya.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 274

Orang-orang yang membelanjakan (mendermakan) hartanya pada waktu malam dan siang, dengan cara sulit atau terbuka, maka mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, serta mereka pula tidak akan berdukacita.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 276

Allah susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba dan Ia pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan) sedekah-sedekah dan zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran, dan selalu melakukan dosa.

Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 280

Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga dia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak).

Al-Quran > Surah An-Nisaa'> Ayat 8

Dan apabila kerabat (yang tidak berhak mendapat pusaka) dan anak-anak yatim serta orang-orang miskin hadir ketika pembahagian (harta pusaka) itu, maka berikanlah kepada mereka sedikit daripadanya dan berkatalah kepada mereka dengan kata-kata yang baik.

Al-Quran > Surah An-Nisaa'> Ayat 39

Dan apakah (kerugian) yang akan menimpa mereka jika mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat, serta mereka mendermakan sebahagian dari apa yang telah dikurniakan Allah kepada mereka? Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mengetahui akan keadaan mereka.

Al-Quran > Surah An-Nisaa'> Ayat 114

Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisik-bisikan mereka, kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah atau berbuat kebaikan atau mendamaikan di antara manusia dan sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud mencari keredaan Allah, tentulah Kami akan memberi kepadanya pahala yang amat besar

pahala berkekalan di akherat

DALAM menempuh kehidupan dunia, kita begitu ghairah memburu kejayaan dan kekayaan. Usaha meningkatkan taraf ekonomi diri itu memang dituntut namun persoalannya, ramai yang terlalu ‘berkira’, materialistik dan mementingkan diri sendiri tanpa mengambil kira kesusahan orang lain.
BINA MASJID...wakaf dikira sebagai amal ibadat yang pahalanya  akan  dinikmati secara berterusan walaupun seseorang itu sudah  meninggal dunia. - Gambar hiasan
BINA MASJID…wakaf dikira sebagai amal ibadat yang pahalanya akan dinikmati secara berterusan walaupun seseorang itu sudah meninggal dunia. – Gambar hiasan
sebelum  -  selepas
BESAR MANFAAT....pemilikan harta seperti tanah yang luas boleh  diwakafkan untuk dijadikan  kawasan perkuburan. - Gambar hiasan KEPENTINGAN BERSAMA...anak yatim adalah golongan asnaf yang  mendapat manfaat besar terhadap pemilikan harta wakaf. - Gambar hiasan
Menerima amat mudah tetapi bagaimana untuk memberi terutama sesuatu benda yang kita sayang.
Untuk menginfakkan harta atau mewakafkan harta benda, ganjarannya amat besar tetapi berapa ramai yang sanggup melakukan amalan mulia itu.
Kebanyakan kita apabila memberikan sesuatu mereka mahukan balasan atau imbuhan tetapi dalam Islam, pahala atau sahamnya hanya diterima di akhirat kelak.
Memang sukar untuk menerima sesuatu yang tidak nampak tetapi jika mereka percaya bahawa pemberian mereka sama ada harta atau wakaf itu akan berkekalan, pasti mereka sanggup melakukannya.
Jadi, salah satu usaha umat Islam untuk terus berbakti kepada sesiapa saja melalui ibadah wakaf.
Ibadah wakaf menuntut ‘kerelaan’ individu atau keluarga untuk memindahkan harta milik mereka kepada pihak lain yang dilihat sumbangan besar di sisi syariat.
Firman Allah yang bermaksud: “Kamu sekali-kali tidak akan mencapai kebaikan (yang sempurna) sehingga kamu menafkahkan sebahagian harta yang kamu sayangi. Dan apa sahaja yang kamu nafkahkan, maka sesungguhnya Allah mengetahuinya” (Surah Ali-Imran ayat 92).
Menerusi wakaf, umat Islam dapat menjalankan perintah Allah dengan memindahkan sebahagian kecil harta kesayangannya itu kepada orang lain.
Wakaf adalah salah satu cabang undang-undang Islam yang amat penting kerana ia mempunyai pertalian antara hubungan manusia dengan Allah dan hubungan manusia sesama manusia.
Wakaf bermula sejak zaman sebelum Rasulullah. Ia adalah amalan yang dituntut kerana ia memainkan peranan penting mengatasi masalah kemiskinan.
Ia termasuk dalam kategori sedekah jariah yang membolehkan seseorang seseorang memperoleh pahala secara ‘berkekalan’ selagi ia terus dimanfaatkan penerima wakaf.
Dalam hadis Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Apabila mati anak Adam, maka terputuslah segala amalannya, melainkan ada tiga perkara (yang tidak terputus); iaitu sedekah jariah, ilmu yang memberi manfaat dengannya dan anak yang salih yang sentiasa mendoakan ibu bapanya”. (Hadis riwayat Muslim).
Kita sering mendengar individu yang bergelar hartawan mewakafkan hartanya seperti tanah, sekolah, rumah anak yatim atau asrama bagi pelajar menimba ilmu.
Firman Allah s.w.t yang bermaksud: “Perumpamaan orang-orang yang menafkahkan hartanya pada jalan Allah, seperti sebutir benih yang tumbuh menjadi tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai ada seratus biji, dan Allah melipatgandakan bagi siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui.
“Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, kemudian tidak mengiringi apa yang dibelanjakannya itu dengan perkataan membangkit-bangkit (pemberiannya), dan tidak pula menyinggung atau menyakiti (pihak yang diberi), mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berduka cita”. (Surah al-Baqarah 261 hingga 262)
Pada zaman moden ini, manfaat yang boleh disalurkan untuk kebajikan bagi dinikmati masyarakat boleh diperoleh daripada pelbagai sumber.
Malah, di peringkat global, wakaf mampu membantu menangani krisis ekonomi yang membelenggu dunia.
“Sebaik-baik manusia adalah yang paling banyak memberi manfaat kepada manusia lainnya.” (Ungkapan hikmah Nabi Muhammad riwayat Bukhari dan Muslim).
Allah berfirman yang bermaksud: “Jika kamu nampakkan sedekah itu, maka itulah sebaik-baiknya, dan jika kamu sembunyikan dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka itulah yang lebih baik bagimu dan Dia akan menutupi kesalahanmu, dan Allah Maha Mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan”. (Surah al-Baqarah ayat 271).
Selain itu, menerusi firman Allah di dalam Surah at-Taghaabun ayat 16 yang bermaksud: “Takutlah kamu kepada Allah sekadar tenagamu dan dengarkan dan ikutlah dan berdermalah, nescaya lebih baik bagi dirimu. Barang siapa yang memelihara dirinya dari kebakhilan, maka merekalah yang menang.”
Kisah lain juga ada menyebut daripada Saad bin Ubaidah r.a bahawa dia bertanya kepada Rasulullah yang bermaksud: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya Ummu Saad telah mati; maka apakah sedekah yang paling banyak pahalanya?” Baginda menjawab: “Air”, kemudian Saad menggali perigi dan katanya: “Perigi ini pahalanya bagi Ummu Saad.”
Daripada hadis berkenaan, sahabat berlumba-lumba melakukan sedekah jariah iaitu dengan wakaf yang berkekalan pahalanya sebagai menyahut seruan Allah.
Harta wakaf pada prinsipnya tidak boleh dijual, dibeli, digadaikan, dipusakai atau dihadiahkan kerana ia akan menghilangkan kewakafannya.
Apabila pewakafnya meninggal dunia, ia tidak boleh dijadikan warisan. Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya harta wakaf itu tidak boleh dijual belikan dan dialihkan serta diwarisi, dan bersedekahlah dengannya kepada fakir miskin serta sanak keluarga dan orang-orang yang berada di bawah tanggunganmu, tidaklah mengapa bagi yang mengurusnya untuk memakan hasilnya dengan ala kadarnya serta tidak pula menjadikannya milik peribadinya.”
Ketua Pengarah Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (Jawhar), Datuk Dr Sohaimi Mohd Salleh berkata, masyarakat Islam perlu sedar kepentingan wakaf kepada pembangunan sosioekonomi serta pemilikan aset umat Islam di negara ini.
“Tamadun terdahulu membuktikan kejayaan yang dibina melalui instrumen kewangan Islam ini amat membanggakan.
“Matlamat kita hidup di dunia ini untuk mendapat keredaan serta keberkatan daripada Allah. Malah, Allah s.w.t menjanjikan nikmat serta ganjaran yang amat besar kepada mereka yang mampu berbakti kepada orang lain,” katanya.
Sohaimi berkata, Jawhar dan Majlis Islam Negeri (Mains) kini bekerjasama erat membangunkan sistem wakaf di seluruh negara bagi memberi kesedaran kepada masyarakat untuk melaksanakan wakaf.
“Jawhar mengelola beberapa projek pembangunan seperti pembinaan rumah anak yatim, unit rumah kedai serta kompleks perdagangan sebagai usaha memberi peluang kepada golongan kurang bernasib baik menikmati hidup yang lebih terjamin.
“Justeru, kami mengharapkan usaha ini terus berlangsung lancar,” katanya.
Beliau berkata secara umumnya wakaf terbahagi kepada dua iaitu wakaf ahli (wakaf keluarga) dan wakaf khairi.
“Wakaf ahli adalah manfaat kepada ahli keluarga yang ditentukan oleh pewakaf manakala wakaf khairi adalah wakaf kebajikan).
“Wakaf khairi pula terbahagi kepada wakaf am dan wakaf khas. Wakaf am diwujudkan pewakaf bagi manfaat keseluruhan umat Islam mengikut hukum syarak. Contohnya, kemudahan atau pembangunan ekonomi umat Islam menerusi pelbagai aktiviti yang dijalankan berasaskan hukum syarak,” katanya.
Sohaimi berkata, jika berpeluang untuk melaksanakan ibadah wakaf, individu itu perlulah menyatakan wakaf berkenaan secara wakaf am.
“Contohnya jika seseorang itu mempunyai tanah, maka tanah berkenaan untuk kebajikan umat Islam secara keseluruhannya tanpa menetapkan cadangan untuk tujuan sesuatu.
“Secara rasionalnya jika dia menetapkan untuk mewakafkan tanah berkenaan untuk membina masjid tetapi dalam kawasan terbabit sudah pun ada beberapa masjid, maka eloklah wakaf berkenaan dilakukan secara wakaf am. Jadi, tanah berkenaan boleh digunakan untuk kepentingan lain seperti membina sekolah agama, rumah anak yatim atau premis perniagaan,” katanya.
Selain itu, beliau berkata Jawhar sudah melancarkan sistem elektronik e-Wakaf bagi mempercepatkan perkhidmatan jabatan berkenaan serta memperkemaskan sistem pengurusan berkaitan wakaf, zakat dan haji antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri.

kongsi ilmu jariah

Tuesday, 16 August 2011

Sedekah Jariah Mengelakkan Muflis Di Akhirat

Sekali lagi saya kagum dengan masyarakat setempat. Pengumuman Pengerusi Masjid tentang kutipan derma menyapa lubuk hati saya tentang usaha membantu mereka yang kurang bernasib baik oleh insan-insan yang berserah diri kepada Allah SWT. Malam ini kami diberitahu kutipan untuk sebuah rumah anak-anak yatim di Bukit Beruntung menjana RM2,900 dan derma ibu-ibu tunggal adalah RM3,300. 

Fuhh..sungguh murah hati mereka yang tidak henti-henti memberikan sumbangan hampir setiap hari sejak dari 1 Ramadhan. Bahkan, inilah acara tahunan penduduk setempat di sini. Esok, lusa dan hari-hari berikutnya telah diaturkan kunjungan dari pelbagai pihak dalam dan luar negara  seperti NGO dan individu dari Gaza, Palestin.

Siapalah saya sebagai seorang pendidik cabuk hendak menderma dengan banyaknya setiap hari jika nak dibanding dengan jumlah kutipan terkumpul sehingga hari ini...Sebenarnya, ayat saya ini adalah satu kesilapan besar yang sering dilakukan di kalangan masyarakat yang tidak bernasib baik yang tidak memiliki wang melimpah ruah. Dahulu kala, saya juga berperasaan liat @ susah untuk mengeluarkan harta untuk membantu mereka yang susah kerana berapa lah gaji yang diterima...nak bayar hutang pun pening kepala. Namun, kita harus ingat akan janji Allah yang tidak akan mengurangkan harta kita jika bersedekah. Kita tidak akan miskin jika bersedekah. Penceramah-penceramah di Masjid Bukit Jelutong selalu berkata mereka tidak pernah dengar orang jatuh muflis (atau miskin) akibat dari bersedekah. Malahan, ramai yang bertambah kaya.

Nabi SAW telah bersabda di dalam banyak hadis-hadis yang diriwayatkan bahawa sedekah/infaq boleh jadi di dalam pelbagai bentuk dan skala (jumlah). Jika kita tidak memiliki wang yang banyak atau sedikit, cukuplah bersedekah dengan membelah kurma dan separuh darinya disedekahkan kepada orang lain. Jika tidak memiliki kurma, bersedekahlah dengan tenaga melalui menolong orang lain seperti membantu mengangkat barang, membantu orang buta atau orang tua melintas jalan. Ataupun, bersedekah ilmu dengan cara mengajar orang lain walau pun dengan sepatah perkataan. Ini mungkin cara yang sesuai bagi para pelajar yang masih belum mampu menjana pendapatan sendiri. Saya tertarik dengan laporan akhbar baru-baru ini, di mana, seorang hamba Allah di Bandaraya Melaka telah mencetak ayat-ayat nasihat dan mengedarkannya di rumah-rumah dan premis-premis sekitar kawasan kediamannya. Ini juga satu idea kreatif untuk bersedekah. Juga, saya berpendapat adalah tidak mustahil untuk kita bersedekah sebanyak 50 sen ke dalam 'tong' kutipan masjid atau di mana-mana tempat yang membuat kutipan. Jika tidak mampu juga, masukkanlah 10 sen secara berkala. 365 hari x 10 sen = RM36.50...banyak juga tu. Atau, 10 sen seminggu pun jadilah.

Kita harus ingat bahawa di akhirat kelak ramai orang akan muflis apabila dihisab. Amalnya tak cukup...sedekahnya pun sedikit... anak pun tidak mendoakannya... Adakah anda yakin anak anda akan mendoakan anda apabila tubuh menjadi jenazah? Zaman moden yang melalaikan kini penuh dengan pelbagai jenis hiburan seperti nyanyian, berdansa, lawak jenaka, cerita-cerita/drama/box office movie dan sebagainya. Ini akan menghanyutkan mereka di arus zaman. Anda sendiri... berapa kerap anda berdoa untuk ibu bapa anda? Penceramah di tempat saya pernah berkata sebaik sahaja kita meninggal dunia, anak-anak mula menghitung duit yang ditinggalkan di bank dan lain-lain harta. Paling tidak di dalam pemikiran dan benak hati mereka. Kesian jenazah. 

Salah satu cara untuk mengelak dari muflis di akhirat kelak ialah melalui amalan bersedekah. Selalulah bersedekah di dalam pelbagai bentuk jenis sedekah. Ramai di kalangan kita hanya takut muflis di dunia dan telah lalai atau lupa tentang muflis di akhirat. Ingatan ini adalah untuk saya dan semua yang bersedia untuk membuka minda. Fikir-fikirkanlah....

Wallah hu Alam.

islam tidak menghendaki doa seperti pengemis

Tahukah Anda-3: Islam Tidak Menghendaki Doa Seperti Pengemis Berdoa

Pengemis selalu mendoakan orang yang meberikan sedekah kepadanya,dan pengemis itu tidak pernah mendoakan untuk dirinya sendiri. Padahal kalau ia mendoakan  dirinya sendiri, mungkin ia tidak perlu meminta-minta. Ini sesuatu yang tidak dikehendaki Islam. Jika seseorang berdoa atau melakukan  suatu perbuatan baik untuk orang lain (pahalanya diniatkan untuk orang lain), maka orang tersebut harus mendoakan juga dirinya sendiri atau telah melakukan perbuatan baik itu untuk dirinya sendiri. Beberapa contohnya adalah sebagai berikut:
  1. Seseorang hanya boleh badal haji (menghajikan) orang tuanya atau orang lain hanya jika ia sendiri telah ber haji. Jika tidak maka badal haji nya tidak diterima.
2.  Seseorang boleh melakukan  sedekah jariah untuk orang tuanya yang telah                             meninggal, misalnya, tetapi dia sendiri harus sudah pernah melakukan sedekah                     jariah untuk dirinya sendiri.  Sedekah jariah ini tidak hanya untuk pembangunan                   mesjid atau madrasah saja, tetapi juga bisa untuk membangun jembatan bagi                         masyarakat, rumah sakit/balai pengobatan bagi orang tidak mampu, dan lain-lain                 perbuatan baik bagi orang banyak yang bertahan lama. Selama bangunan /                             fasilitas   yang dibangun masih berfungsi, maka pahala akan terus mengalir untuk                 orang yang kita kirimi sedekah jariah tersebut.
3.  Doa pada shalat jenazah (laki-laki), setelah takbir ke 4:  ” Allaahumma laa                               tahrimnaa ajrahu wa laa taftinnaa ba’dahu waghfir lanaa wa lahu”.   Artinya: Ya                    Allah, jangan Engkau luputkan kami akan pahalanya, dan janganlah Engkau                            berikan  kami fitnah sepeninggalnya, dan ampunilah kami dan dia.
 –ooOoo–

hak seorang istri kpd suami

Hak seorang Istri kepada Suaminya

Allah Ta’ala berfirman:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
“Dan pergaulilah mereka (istri-istri kalian) dengan cara yang baik.” (QS. An-Nisa`: 19)
Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
اللَّهُمَّ إِنِّي أُحَرِّجُ حَقَّ الضَّعِيفَيْنِ الْيَتِيمِ وَالْمَرْأَةِ
“Ya Allah, sesungguhnya aku telah menetapkan sanksi atas hak dua orang yang lemah, yaitu hak anak yatim dan hak seorang wanita.” (HR. Ahmad no. 9289, Ibnu Majah no. 3668, dan dinyatakan hasan oleh Al-Albani dalam Ash-Shahihah no. 1015)
Yakni: Menetapkan saksi atas siapa saja yang menelantarkan hak kedua orang itu.
Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam beliau bersabda:
مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَإِذَا شَهِدَ أَمْرًا فَلْيَتَكَلَّمْ بِخَيْرٍ أَوْ لِيَسْكُتْ وَاسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ فَإِنَّ الْمَرْأَةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلَعٍ وَإِنَّ أَعْوَجَ شَيْءٍ فِي الضِّلَعِ أَعْلَاهُ إِنْ ذَهَبْتَ تُقِيمُهُ كَسَرْتَهُ وَإِنْ تَرَكْتَهُ لَمْ يَزَلْ أَعْوَجَ اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ خَيْرًا
“Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, kemudian dia menyaksikan suatu peristiwa, hendaklah dia berbicara dengan baik atau diam. Berwasiatlah kepada wanita dengan kebaikan, karena sesungguhnya mereka diciptakan dari tulang rusuk, dan bagian yang paling bengkok adalah tulang rusuk yang paling atas. Jika kamu berusaha untuk meluruskannya niscaya akan patah, tapi jika kamu membiarkannya maka dia akan senantiasa bengkok. Karenanya berwasiatlah terhadap wanita dengan kebaikan.” (HR. Al-Bukhari no. 5186 dan Muslim no. 1568)
Dari Hakim bin Mu’awiyah Al-Qusyairi dari ayahnya dia berkata: Aku pernah bertanya. “Wahai Rasulullah, apakah hak isteri salah seorang di antara kami atas dirinya? Beliau menjawab:
أَنْ تُطْعِمَهَا إِذَا طَعِمْتَ وَتَكْسُوَهَا إِذَا اكْتَسَيْتَ أَوْ اكْتَسَبْتَ وَلَا تَضْرِبْ الْوَجْهَ وَلَا تُقَبِّحْ وَلَا تَهْجُرْ إِلَّا فِي الْبَيْتِ
“Engkau memberinya makan apabila engkau makan, memberinya pakaian apabila engkau berpakaian, janganlah engkau memukul wajah, jangan engkau menjelek-jelekkannya (dengan perkataan atau cacian), dan jangan engkau tinggalkan kecuali di dalam rumah.” (HR. Abu Daud no. 2142)
Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
لَا يَفْرَكْ مُؤْمِنٌ مُؤْمِنَةً إِنْ كَرِهَ مِنْهَا خُلُقًا رَضِيَ مِنْهَا آخَرَ
“Janganlah seorang mukmin membenci wanita mukminah, jika dia membenci salah satu perangainya, niscaya dia akan ridha dengan perangainya yang lain.” (HR. Muslim no. 1469)
Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
أَكْمَلُ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَانًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا وَخِيَارُكُمْ خِيَارُكُمْ لِنِسَائِهِمْ خُلُقًا
“Orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya. Sebaik-baik kalian adalah yang paling baik terhadap para istrinya.” (HR. At-Tirmizi no. 1162)
Penjelasan ringkas:
Sebagaimana suami punya hak dari istrinya maka sebaliknya istri juga punya hak dari suaminya. Suami wajib memperlakukan mereka dengan baik sebagaimana mereka senang diperlakukan dengan baik oleh istrinya, bahkan Nabi shallallahu alaihi wasallam menjadikan hal itu sebagai tanda kesempurnaan iman seorang suami. Hak dan kewajiban dalam rumah tangga merupakan faktor yang sangat penting. Karena dengan memperhatikan hal tersebut maka hubungan keduanya akan senantiasa harmonis, dan sebaliknya akan menyebabkan perpecahan di antara keduanya. Allah Ta’ala dan Rasul-Nya sangat menekankan masalah hak dan kewajiban suami istri ini, karena suatu umat itu lahir dari keluarga. Jika keluarganya baik maka akan baik umat yang lahir darinya, dan demikian pula sebaliknya. Karenanya suami mana saja yang menelantarkan hak istrinya maka secara tidak langsung dia telah menjadi sebab dari rusaknya keluarganya dan baginya dosa yang sangat besar.
Di antara hak istri dari suaminya adalah:
1.    Secara umum memperlakukan istrinya dengan perlakuan yang dia senang jika istrinya memperlakukan dia seperti itu.
2.    Menasehati istrinya dengan kebaikan.
3.    Bersabar dalam menasehatinya dan penuh hikmah di dalamnya. Tidak keseringan dinasehati sehingga membuatnya bosan atau membangkan dan tidak juga terlalu jarang sehingga membuatnya keluar dari akhlak seorang muslimah yang baik.
4.    Memberinya makan dari makanan yang dia makan.
5.    Memberinya pakaian semisal dengan pakaian yang dia gunakan. Kadar minimal wajibnya adalah memberikan kepada istrinya pakaian yang bisa menutupi auratnya.
6.    Tidak boleh memukul wajahnya.
7.    Tidak boleh mencelanya.
8.    Tidak boleh mendoakannya dengan doa yang jelek.
9.    Tidak memboikot dia kecuali di dalam rumah, yakni tidak menyuruhnya keluar dari rumah.
10.    Tidak membencinya dengan kebencian yang sangat, karena tentu masih ada perkara baik dari sisi lain yang dia senangi dari istrinya.
Sumber: http://al-atsariyyah.com/hak-istri-dari-suaminya.html/comment-page-1#comment-4105

berdoa mengangkat kedua tangan

Berdoa Mengangkat Kedua Tangan

Soal: Apakah menengadahkan kedua tangan ketika berdo’a disyari’atkan, dan pada khususnya ketika kita dalam keadaan safar di atas pesawat, mobil, kereta api atau dengan kendaraan lainnya ?

Jawab: Mengangkat tangan ketika berdo’a adalah salah satu sebab terkabulnya do’a di manapun kita berada, Rosulullah Shallallaahu ‘alai Wa Sallam bersabda:

إِنَّ رَبَّكُمْ تَبَارَكَ وَتَعَالَى حَيٌّ كَرِيْمٌ يَسْتَحْيِ مِنْ عَبْدِهِ إِذَا رَفَعَ يَدَيْهِ إِلَيْهِ أَنْ يَرُدَّهُمَا صِفْراً

“Sesungguhnya Tuhan kalian Tabaroka Wa Ta’ala adalah Maha Hidup dan Maha Mulia, Dia malu dari hamba-Nya apabila menengadahkan kedua tangannya kepada-Nya untuk dikembalikan dalam keadaan hampa.” (HR. Abu Dawud, Tirmidzi & Ibnu Majah).

Beliaupun bersabda: “Wahai manusia, sesungguhnya Allah Maha Baik, Dia tidak menerima kecuali yang baik, dan Allah Azza Wa Jalla telah memerintahkan orang-orang mukmin dengan perintah yang diberikan kepada para Rosul, Dia berfirman: “Wahai para Rosul, makanlah dari (makanan) yang baik-baik dan beramal shalehlah, Sesungguhnya Aku Maha mengetahui apa yang kalian kerjakan.” (QS. Al-Mukminun 51) dan Diapun berfirman: “Wahai orang-orang yang beriman, makanlah dari (makanan) yang baik-baik yang telah kami rizkikan kepada kalian.” (QS. Al-Baqorah 172), kemudian Rosulullah Shallallaahu ‘alai Wa Sallam menyebutkan seorang pria yang telah lama bepergian, rambutnya tak terurus, telapak kakinya berdebu, dan iapun menengadahkan tangannya ke arah langit (ia berkata) : Ya Robb, Ya Robb!, sedangkan makanannya haram ,minumannya haram, pakaiannya haram dan dia dibesarkan dari yang haram. Lalu bagaimana mungkin ia akan dikabulkan (do’anya).” (HR. Muslim).

Dalam hadits tersebut di atas Rosulullah Shallallaahu ‘alai Wa Sallam telah menjadikan menengadahkan tangan sebagai salah satu sebab terkabulnya do’a, dan di antara sebab tidak terkabul do’a adalah; makan haram dan dibesarkan oleh sesuatu yang diharamkan. Maka di sana sangat jelas sekali bahwa menengadahkan tangan adalah salah satu sebab terkabulnya do’a, baik itu di atas pesawat, di atas kereta, di atas mobil atau bahkan di pesawat luar angkasa sekalipun. Maka apabila ada seseorang yang berdo’a dengan mengangkat tangan, itu artinya ia telah melakukan salah satu sebab terkabulnya do’a, kecuali di beberapa tempat di mana Rosulullah Shallallaahu ‘alai Wa Sallam tidak menengadahkan tangannya di sana, maka kitapun tidak menengadahkannya juga di sana, seperti ketika khutbah jum’at, di sana Rosulullah Shallallaahu ‘alai Wa Sallam tidak mengangkat tangannya kecuali jikalau beliau sedang meminta hujan, saat itu beliau mengangkat kedua tangannya.

Demikian pula berdo’a ketika duduk di antara dua sujud dan sebelum salam di akhir Tasyahhud, beliau tidak pernah mengangkat tangan di sana. Maka dengan demikian kitapun tidak mengangkat tangan juga di waktu-waktu tersebut, karena perbuatan beliau sebagai dalil dan meninggalkannyapun berarti dalil.

Dan begitu pula halnya setelah salam dari shalat lima waktu; beliau melakukan dzikir dan wirid yang disyari’atkan dengan tidak mengangkat kedua tangannya. Maka saat itupun kita tidak mengangkatnya sebagai bentuk kesuritauladanan kita terhadap Rosulullah Shallallaahu ‘alai Wa Sallam. Adapun diwaktu di mana Rosulullah Shallallaahu ‘alai Wa Sallam mengangkat kedua tangannya, maka kitapun disunnahkan mengangkat kedua tangan kita sebagai bentuk kesuritauladanan kita juga kepada Rosulullah Shallallaahu ‘alai Wa Sallam dan karena itu dari sebab terkabulnya do’a. dan demikian pula jikalau seorang muslim hendak berdo’a kepada Allah Azza Wa Jalla sementara tidak didapatkan adanya dalil bahwa Rosulullah Shallallaahu ‘alai Wa Sallam mengangkat tangan atau tidak ditempat dan waktu itu, maka saat itupun ia mengangkat kedua tangan tangannya dengan argument hadits-hadits yang menunjukkan bahwa mengangkat kedua tangan adalah sebagai salah satu sebab terkabulnya do’a.

(lihat: Fatawa Ulama’ Al-Biladul Harom (Fatwa para ulama Negri Harom), hal 1702-1703. Majmu’ Fatawa Wa Maqolat Mutanawwi’ah, Syeikh Ibn Baz 6/158-159)

Disalin kembali dari http://icmkendari.com

konsep bersedekah

Konsep bersedekah dalam islam

Sedekah adalah satu pemberian ikhlas sama ada benda itu sesuatu yang kita sayang atau tidak. Asas penting yang perlu ada adalah keikhlasan. Maknanya kita tidak mengharapkan sebarang pembalasan apabila bersedekah. Sedekah lebih menjurus kepada barang seperti makanan dan pakaian yang boleh dimanfaatkan oleh orang lain.

Wakaf pula ialah pembelian barangan untuk kegunaan masjid, surau, rumah anak yatim atau sebagainya. Contohnya, kita membeli kipas angin, penghawa dingin, tikar atau al-Quran untuk digunakan oleh masyarakat umum di premis tersebut. Saranan bersedekah ini dijelaskan oleh Allah menerusi firman-Nya, “ Kalau kamu zahirkan sedekah itu, maka itu adalah baik. Dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah itu serta kamu berikan kepada orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu; dan Allah akan hapuskan daripada kamu sebahagian daripada kesalahanmu. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu lakukan.”
(al-Baqarah: 271)

si miskin

Si Miskin

Al-Fuhdail bin Iyadh berkata:

يا مسكين، أنت مسئ وترى أنك محسن، وأنت جاهل وترى أنك عالم، وتبخل وترى أنك كريم، وأحمق وترى أنك عاقل، أجلك قصير، وأملك طويل.
قلت: إي والله، صدق، وأنت ظالم وترى أنك مظلوم، وآكل للحرام وترى أنك متورع، وفاسق وتعتقد أنك عدل، وطالب العلم للدنيا وترى أنك تطلبه لله.

“Wahai si Miskin! Engkau pelaku maksiat dan kamu memandang dirimu seorang yang baik, Engkau seorang yang jahil dan kamu memandang dirimu alim (berilmu), engkau seorang yang kikir dan kamu memandang dirimu dermawan, dan engkau seorang yang pandir dan kamu memandang dirimu berakal. Waktumu singkat, dan harapanmu panjang. 

Saya (Adz-Dzahabi) berkata: “Ya, Demi Allah beliau benar. Dan engkau seorang yang dzalim dan kamu memandang dirimu orang yang terdzalimi, dan kamu memakan yang haram dan memandang dirimu orang yang berhati-hati (menahan diri dari yang haram -red), dan engkau seorang fasik dan meyakini dirimu adil, dan kamu menuntut ilmu untuk dunia dan memandang bahwa dirimu menuntut ilmu karena Allah"

Sumber: Siyar Alam an-Nubalaa Biografi Fudhail bin Iyadh (8/440) (matan: Maktabah Syamilah v 3)

***


Al Fudayl ibn ‘Iyaad said,
“O Miskeen! You are an evil-doer and you think yourself to be one who does good. You are an ignoramus and you think yourself to be a scholar. You are a miser and you think yourself to be generous. O foolish one! You see that you are intelligent. Your time is short, but your hope is long.”

[Adh-Dhahabi]: I say: Yes, by Allah, he has spoken the truth. And you are an oppressor and you think yourself to be the one who is oppressed. And you eat what is unlawful and you think that you are cautious and fearful (in this regard). And you are a sinner and you think yourself to be just and upright. And you seek the knowledge (of the religion) for the world, and yet you think that you seek it for Allaah.

Source of translation: tawheedfirst.wordpress.com

bersedekah dpt meringankan penderitaan orang lain

Bersedekah dapat meringankan penderitaan orang lain

Dalam amalan bersedekah, kita perlu melakukannya dengan ikhlas kerana Allah, bukan disebabkan balasan nama atau sekadar bersedekah saja.

Supaya bersedekah tidak menjadi sia-sia, Islam mengajarkan umatnya menyumbang dan bersedekah menepati erti ‘sedekah’. Beberapa perkara perlu diambil perhatian dan tindakan demi kesempurnaan bersedekah.

Pertama: Barang yang disedekahkan itu hendaklah baik, elok dan tidak malu untuk dipakai (boleh dipakai). Adalah tidak wajar dan paling tidak munasabah barang yang disedekahkan itu tidak tergamak kita gunakan sendiri. Biarlah bersedekah dengan barang yang disenangi penerima. Allah melarang bersedekah dengan benda yang tidak baik kerana bersedekah adalah ibadat dan tanda mensyukuri nikmat Allah.

“Wahai orang yang beriman! Belanjakanlah pada jalan Allah sebahagian daripada hasil usaha kamu yang baik dan sebahagian daripada apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu sengaja memilih yang buruk daripadanya lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat, padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil yang buruk itu kalau diberikan kepada kamu, kecuali dengan memejamkan mata padanya. Dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa terpuji.” (Al-Baqarah ayat 267)

sedekah yang utama

Sedekah Yang Utama

Shadaqah adalah baik seluruhnya, namun antara satu dengan yang lain berbeda keutamaan dan nilainya, tergantung kondisi orang yang bersedekah dan kepentingan proyek atau sasaran shadaqah tersebut. Di antara shadaqah yang utama menurut Islam adalah sebagai berikut:

1. Shadaqah Sirriyah

Yaitu shadaqah yang dilakukan secara sembunyi-sembunyi. Shadaqah ini sangat utama karena lebih medekati ikhlas dan selamat dari sifat pamer. Allah subhanahu wata’ala telah berfirman,
“Jika kamu menampakkan sedekahmu, maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu. Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebagian kesalahan-kesalahanmu; dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (QS. 2:271)

Yang perlu kita perhatikan di dalam ayat di atas adalah, bahwa yang utama untuk disembunyikan terbatas pada shadaqah kepada fakir miskin secara khusus. Hal ini dikarenakan ada banyak jenis shadaqah yang mau tidak mau harus tampak, seperti membangun sekolah, jembatan, membuat sumur, membekali pasukan jihad dan lain sebagainya.

Di antara hikmah menyembunyikan shadaqah kepada fakir miskin adalah untuk menutup aib saudara yang miskin tersebut. Sehingga tidak tampak di kalangan manusia serta tidak diketahui kekurangan dirinya. Tidak diketahui bahwa tangannya berada di bawah, bahwa dia orang papa yang tak punya sesuatu apa pun.Ini merupakan nilai tambah tersendiri dalam ihsan terhadap orang fakir.

Oleh karena itu Nabi shallallahu ‘alihi wasallam memuji shadaqah sirriyah ini, memuji pelakunya dan memberitahukan bahwa dia termasuk dalam tujuh golongan yang dinaungi Allah nanti pada hari Kiamat. (Thariqul Hijratain)

2. Shadaqah Dalam Kondisi Sehat

Bersedekah dalam kondisi sehat dan kuat lebih utama daripada berwasiat ketika sudah menjelang ajal, atau ketika sudah sakit parah dan tipis harapan kesembuhannya. Rasulullah shallallahu ‘alihi wasallam bersabda,
"Shadaqah yang paling utama adalah engkau bershadaqah ketika dalam keadaan sehat dan bugar, ketika engkau menginginkan kekayaan melimpah dan takut fakir. Maka jangan kau tunda sehingga ketika ruh sampai tenggorokan baru kau katakan, "Untuk fulan sekian, untuk fulan sekian." (HR.al-Bukhari dan Muslim)

3. Shadaqah Setelah Kebutuhan Wajib Terpenuhi

Allah subhanahu wata’ala telah berfirman,
“Dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah, "Yang lebih dari keperluan". Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berfikir.” (QS. 2:219)

Nabi shallallahu ‘alihi wasallam bersabda,
"Tidak ada shadaqah kecuali setelah kebutuhan (wajib) terpenuhi." Dan dalam riwayat yang lain, "Sebaik-baik shadaqah adalah jika kebutuhan yang wajib terpenuhi." (Kedua riwayat ada dalam al-Bukhari)

4. Shadaqah dengan Kemampuan Maksimal

Berdasarkan sabda Nabi shallallahu ‘alihi wasallam,
"Shadaqah yang paling utama adalah (infak) maksimal orang yang tak punya. Dan mulailah dari orang yang menjadi tanggunganmu." (HR. Abu Dawud)

Beliau juga bersabda,
"Satu dirham telah mengalahkan seratus ribu dirham." Para sahabat bertanya," Bagaimana itu (wahai Rasululullah)? Beliau menjawab, "Ada seseorang yang hanya mempunyai dua dirham lalu dia bersedakah dengan salah satu dari dua dirham itu. Dan ada seseorang yang mendatangi hartanya yang sangat melimpah ruah, lalu mengambil seratus ribu dirham dan bersedekah dengannya." (HR. an-Nasai, Shahihul Jami')

Al-Imam al-Baghawi rahimahullah berkata, "Hendaknya seseorang memilih untuk bersedekah dengan kelebihan hartanya, dan menyisakan untuk dirinya kecukupan karena khawatir terhadap fitnah fakir. Sebab boleh jadi dia akan menyesal atas apa yang dia lakukan (dengan infak seluruh atau melebihi separuh harta) sehingga merusak pahala. Shadaqah dan kecukupan hendaknya selalu eksis dalam diri manusia. Rasululllah shallallahu ‘alihi wasallam tidak mengingkari Abu Bakar radhiyallahu ‘anhuyang keluar dengan seluruh hartanya, karena Nabi tahu persis kuatnya keyakinan Abu Bakar dan kebenaran tawakkalnya, sehingga beliau tidak khawatir fitnah itu menimpanya sebagaimana Nabi khawatir terhadap selain Abu Bakar. Bersedekah dalam kondisi keluarga sangat butuh dan kekurangan, atau dalam keadaan menanggung banyak hutang bukanlah sesuatu yang dikehendaki dari sedekah itu. Karena membayar hutang dan memberi nafkah keluarga atau diri sendiri yang memang butuh adalah lebih utama. Kecuali jika memang dirinya sanggup untuk bersabar dan membiarkan dirinya mengalah meski sebenarnya membutuhkan sebagaimana yang dilakukan Abu Bakar radhiyallahu ‘anhu dan juga itsar (mendahulukan orang lain) yang dilakukan kaum Anshar terhadap kaum Muhajirin.” (Syarhus Sunnah)

5. Menafkahi Anak Istri

Berkenaan dengan ini Rasulullah shallallahu ‘alihi wasallam bersabda,
"Seseorang apabila menafkahi keluarganya dengan mengharapkan pahalanya maka dia mendapatkan pahala sedekah." ( HR. al-Bukhari dan Muslim)

Beliau juga bersabda,
"Ada empat dinar; Satu dinar engkau berikan kepada orang miskin, satu dinar engkau berikan untuk memerdekakan budak, satu dinar engkau infakkan fi sabilillah, satu dinar engkau belanjakan untuk keluargamu. Dinar yang paling utama adalah yang engkau nafkahkan untuk keluargamu." (HR. Muslim). 


6. Bersedekah Kepada Kerabat

Diriwayatkan bahwa Abu Thalhah radhiyallahu ‘anhu memiliki kebun kurma yang sangat indah dan sangat dia cintai, namanya Bairuha'. Ketika turun ayat,
"Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sebahagian harta yang kamu cintai." (QS. 3:92)

Maka Abu Thalhah mendatangi Rasulullah dan mengatakan bahwa Bairuha' diserahkan kepada beliau, untuk dimanfaatkan sesuai kehendak beliau. Rasulullah shallallahu ‘alihi wasallam menyarankan agar ia dibagikan kepada kerabatnya. Maka Abu Thalhah melakukan apa yang disarankan Nabi tersebut dan membaginya untuk kerabat dan keponakannya.(HR. al-Bukhari dan Muslim)

Nabi shallallahu ‘alihi wasallam juga bersabda,
"Bersedakah kepada orang miskin adalah sedekah (saja), sedangkan jika kepada kerabat maka ada dua (kebaikan), sedekah dan silaturrahim." (HR. Ahmad, an-Nasa'i, at-Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Secara lebih khusus, setelah menafkahi keluarga yang menjadi tanggungan, adalah memberikan nafkah kepada dua kelompok, yaitu:

  • Anak yatim yang masih ada hubungan kerabat, sebagaimana firman Allah subhanahu wata’ala,
    ”(Yaitu) melepaskan budak dari perbudakan, atau memberi makan pada hari kelaparan, (kepada) anak yatim yang masih ada hubungan kerabat, atau orang miskin yang sangat fakir.” (QS. 90:13-16)
  • Kerabat yang memendam permusuhan, sebagaimana sabda Nabi,
    "Shadaqah yang paling utama adalah kepada kerabat yang memendam permusuhan.” (HR. Ahmad, Abu Dawud dan at-Tirmidzai, Shahihul jami')
7. Bersedekah Kepada Tetangga

Allah subhanahu wata’ala berfirman di dalam surat an-Nisa' ayat 36, di antaranya berisikan perintah agar berbuat baik kepada tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh. Dan Nabi juga telah bersabda memberikan wasiat kepada Abu Dzar radhiyallahu ‘anhu,
"Jika engkau memasak sop maka perbanyaklah kuahnya, lalu bagilah sebagiannya kepada tetanggamu." (HR. Muslim)

8. Bersedekah Kepada Teman di Jalan Allah.

Rasulullah shallallahu ‘alihi wasallam bersabda,
"Dinar yang paling utama adalah dinar yang dinafkahkan seseorang untuk keluarganya, dinar yang dinafkahkan seseorang untuk kendaraannya (yang digunakan) di jalan Allah dan dinar yang diinfakkan seseorang kepada temannya fi sabilillah Azza wa Jalla." (HR. Muslim)

9. Berinfak Untuk Perjuangan (Jihad) di Jalam Allah

Amat banyak firman Allah subhanahu wata’ala yang menjelaskan masalah ini, di antaranya,
“Berangkatlah kamu baik dalam keadaan ringan ataupun merasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan jiwa pada jalan Allah.” (QS. 9:41)

Dan juga firman Allah subhanahu wata’ala,
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah, mereka itulah orang-orang yang benar.” (QS. 49:15)

Di dalam sebuah hadits, Nabi shallallahu ‘alihi wasallam bersabda,
"Barang siapa mempersiapkan (membekali dan mempersenjatai) seorang yang berperang maka dia telah ikut berperang." (HR. al-Bukhari dan Muslim)

Namun perlu diketahui bahwa bersedekah untuk kepentingan jihad yang utama adalah dalam waktu yang memang dibutuhkan dan mendesak, sebagaimana yang terjadi pada sebagian negri kaum Muslimin. Ada pun dalam kondisi mencukupi dan kaum Muslimin dalam kemenangan maka itu juga baik akan tetapi tidak seutama dibanding kondisi yang pertama.

10. Shadaqah Jariyah

Yaitu shadaqah yang pahalanya terus mengalir meskipun orang yang bersedekah telah meninggal dunia. Nabi shallallahu ‘alihi wasallam bersabda,
"Jika manusia meninggal dunia maka putuslah amalnya kecuali tiga hal; Shadaqah jariyah, ilmu yang diambil manfaat dan anak shalih yang mendoakannya." (HR. Muslim).

Di antara yang termasuk proyek shadaqah jariyah adalah pembangunan masjid, madrasah, pengadaan sarana air bersih dan proyek-proyek lain yang dimanfaatkan secara berkelanjutan oleh masyarakat.

Sumber: Buletin “Ash-Shadaqah fadhailuha wa anwa’uha”, Ali bin Muhammad al-Dihami.
http://www.lazyaumil.org/?pilih=news&mod=yes&aksi=lihat&id=101